Osvětlení pracoviště
Mnoho zaměstnanců tráví v kanceláři přibližně 8 hodin. Kvalitní osvětlení je proto důležitým faktorem i v práci: umožňuje provádět veškeré potřebné činnosti a má vliv rovněž na lidské zdraví. Pro firmu je navíc důležitá i reprezentativní funkce osvětlení a také ekonomická stránka věci.
Plánovači osvětlení ve společnosti Světla24 Professional poskytují již více než 20 let firemním zákazníkům poradenství ohledně ideálního osvětlení na pracovišti s přihlédnutím ke všem individuálním podmínkám a přáním.
Vlastnosti moderního kancelářského osvětlení
Human Centric Lightning
Kancelářská svítidla využívají světlo s vysokým podílem modré, které zlepšuje koncentraci a působí proti únavě. Nejmodernější osvětlovací systémy HCL navíc barvou světla simulují přirozenou změnu světla během dne. Optimálně tak podporují produktivitu a zdraví.
Pro konkrétní úkoly
V každé kanceláři se v průběhu dne mění jednotlivé pracovní činnosti i místa. Osvětlení musí všechno tyto skutečnosti zohlednit, aby bylo možné každodenní chod kanceláře optimalizovat. Například světlo u pracovního stolu musí splňovat jiná kritéria než světlo na místě, kde se tým schází nad designovými návrhy.
Energetická a nákladová efektivita
Nezbytným faktorem pro každou firmu je hospodárnost. Inteligentní kancelářské osvětlení využívá efektivní LED technologii. Kromě toho také reaguje na přítomnost zaměstnanců a intenzitu dopadajícího denního světla pomocí senzorů přítomnosti a soumrakových senzorů.
Svítidla do kanceláře
Kvalita světla v kanceláři
Při plánování osvětlení berou naši odborníci ze Světla24 Professional v úvahu přesné podmínky na daném místě a podle nich stanovují optimální osvětlení kanceláře.
S ohledem na charakter místnosti zohledňujeme např.:
dopad denního světla
rozptyl světla na stěnách, stropech a podlahách
výšku stropu, výklenky, barvy stěn
prostorové zóny, které je třeba pomocí světla zvýraznit
průběh světla a stínu v prostoru
vliv světla, barev a materiálů na atmosféru
faktory v daném národním prostředí, protože světlo je také kulturní záležitostí
Řešení se orientuje podle prostorových podmínek.r.
Co se týče výběru svítidel, zvažujeme mj. tato kritéria:
úroveň osvětlení a rozložení jasu
omezení přímého oslnění
omezení odražených odlesků na obrazovkách a dalších pracovních zařízeních
trojrozměrná viditelnost díky vhodné stínivosti
zamezení rušivým stínům
barva světla a podání barev, bez blikání
Výběr svítidel splňuje všechny požadavky.
Člověk v centru pozornosti
Výzkumná studie „Vnímaná kvalita osvětlení v kanceláři” společnosti Zumtobel a Fraunhoferova institutu ukazuje, co je pro zaměstnance při každodenních činnostech v kanceláři důležité. Náš design osvětlení vždy klade zaměstnance na přední místo v hodnotovém žebříčku.
Normy doporučují intenzitu osvětlení kolem 500 luxů. Studie však ukazuje, že zaměstnanci preferují intenzitu osvětlení 800 luxů nebo více.
Studie ukazuje, že umělé světlo se často používá déle než šest hodin denně, a to nejen v zimním období, ale i v létě.
Individuálně stmívatelné a barevně proměnlivé umělé světlo zvyšuje celkovou pohodu, a tím i produktivitu a kreativitu.
Přímé/nepřímé světlo uleví očím díky snížení kontrastů a vytváří optimální světelné podmínky – a takto to vnímají i zaměstnanci.
Typy kanceláří
Není kancelář jako kancelář. Naši plánovači osvětlení sestaví různá řešení pro vaše individuální prostory, ze kterých pak můžete vybírat. To, jaké osvětlovací systémy se použijí, také vždy závisí na zákonných ustanoveních.
Podlahová plocha 10 až 50 m²
Pro 1 až 2 osoby
Zpravidla vysoký podíl denního světla
Umělé osvětlení se používá přechodně. Doporučují se svítidla rovnoběžná s oknem, např. závěsná svítidla.
Podlahová plocha 50 až 300 m²
Až pro 25 osob
Přirozeně osvětlené jsou zpravidla jen zóny v blízkosti oken
Flexibilní skupiny stolů jsou osvětleny přenosnými osvětlovacími systémy, např. kancelářskými stojacími lampami. Ty doplňuje základní osvětlení celého prostoru, např. s využitím LED panelů.
Podlahová plocha od 400 do 1200 m²
Až pro 100 osob
Umělé osvětlení je zpravidla nutné trvale
Kromě osvětlení celého prostoru, např. s využitím LED panelů nebo rastrových světel, se zde používá také osvětlení jednotlivých oblastí a pracovišť, například stolní lampy.
V souladu s evropskou směrnicí DIN EN 12464-1
Směrnice DIN EN 12464-1 poskytuje přesné informace o osvětlení na pracovišti, resp. osvětlení pracovišť v interiéru. Její předpisy vyžadují pro běžné kancelářské pracoviště intenzitu osvětlení minimálně 500 luxů. Při plánování našeho osvětlení zohledňujeme tyto a další specifické požadavky. Zjistěte více o optimálním osvětlení na pracovišti zde.
Rozdělení do zón a další oblasti
Atraktivně a účelně musí být osvětlena nejen samotná kancelář a její různé světelné zóny, ale všechny místnosti patřící do firemního komplexu. Naši plánovači osvětlení se budou s maximální péčí věnovat vašemu projektu osvětlení, ať už je malý nebo velký, a pomocí komplexní koncepce jednotlivých zón stanoví, které oblasti kromě pracoviště samotného mají zvláštní požadavky na osvětlení.
Vstupní prostor
Úkolem osvětlení recepce je vytvořit dobrý první dojem, musí se tedy jednat o příjemné a neoslňující světlo, které však zároveň zajistí, aby zaměstnanci na vše dobře viděli.
Chodba
Funkční svítidla zajišťují optimální vizuální podmínky na chodbách. Jednotvárnost naruší cílené osvětlení, například estetické zdůraznění určitých objektů.
Konferenční místnost
Rovnoměrné, jasné světlo působí reprezentativně a je nezbytné pro kvalitní komunikaci v zasedací místnosti. Pokud se používá příslušenství, jako třeba projektor, je naprostou nutností stmívatelné osvětlení.
Kantýna
Na rozdíl od pracovního prostoru se do kantýny či jídelny doporučuje příjemné a útulné osvětlení v teplé bílé barvě. Jídlo vypadá v tomto světle atraktivněji.
Dokonalé plánování osvětlení z ekonomického hlediska
Inteligentní systémy na ochranu proti slunci, jako jsou rolety a žaluzie, regulují dopad denního světla tak, aby se omezilo hromadění tepla a zabránilo se oslnění. Zároveň je však denní světlo optimálně směrováno do místnosti.
Osvětlení se zapíná v závislosti na přítomnosti osob v kanceláři pomocí inteligentních detektorů přítomnosti. Soumrakové senzory zjišťují dopad denního světla. Světlo se pak podle potřeby ztlumí nebo přepne.
Funkčnost světel je neustále kontrolována pomocí celoobjektového sběrnicového systému. V případě poruchy lze neprodleně zasáhnout. Vhodné je také integrovat bezpečnostní osvětlení.
Bildquelle: dguv